Comentarii aleatorii

- filtrele sînt opționale
- apasă aici ca să anulezi filtrul

Format: 2026
  • Ani Observ: poemul se poate citi de la

    Observ: poemul se poate citi de la sfarșit spre inceput.( pentru cursivitate, se poate elimina :"a tuturor")Ideile păstrează prospetimea imaginii.

    pentru textul : introfanie de toamnă II de
    __________________________________________________
    29 Oct 2011
  • a.a.a. Pomeneam, într-un alt

    Pomeneam, într-un alt comentariu, de snobism, pare-mi-se... Iată că aşa începe şi acest text - cu titlul în engleză, corpul textului în română, fără absolut nicio justificare (căci, în lipsa oricărui argument logic valid vizavi de această practică, mă întreb care o fi diferenţa dintre "in the sunshine of your love" şi "în apusul iubirii tale")... În fine, bine că nu au urmat şi deja celebrele " & ", " # " etc.

    A urmat, însă, un discurs care începe promiţător: un echilibru între lirismul cerebral şi cel de stare şi un onirism nostalgic bine dozat. Dar, din păcate, cam atât. Cam atât poate (şi) pentru că textul s-a terminat la "și o spală cu grijă/pe picioare". Se vede destul de clar tăietura, începănd de la unitatea a treia, unitate care este mai mult decât ratată: în primul rând, patetică. Apoi, limitată, suptă, aş spune, de subţirimea instrumentelor lirice. Intercalări religioase într-un fir epic real, exacerbarea emoţiei la nivel de transmitere (poate de acolo şi acele majuscule destul de indezirabile), bombardare denotativ-lacrimogenă ("mult mai tristă [...] atunci când stăteam în genunchi ăsteptând [...] Lumina"), un verb - "bagă" - care-i tranzitiv, dar tratat ca unul intranzitiv (bagă ce?) şi, apoteotic, "tristeţea" din final, care ar fi trebui să ne trimită după serveţele (?). Concluziv: unitatea 3 a stricat tot ceea ce putea fi bun sau foarte bun.

    pentru textul : in the sunshine of your love de
    __________________________________________________
    12 Iun 2011
  • vladimir Interesant

    Un text foarte interesant atat prin generozitatea semnificatiilor, posibilitatea lectorului de a recepta versul din unghiuri diferite si senzatia de libertate care in mod normal ar contrasta cu indicatiile regizorale abundente. Intre papusa alba si papusa ruseasca - ce ma fac sa ma gandesc, prin recurs la propriul imaginar, la acel instrument prin care vrajitorul isi canalizeaza farmecele - cred ca acel "Douloureux" are o semnificatie mai degraba de durere spirituala, fara insa a putea renunta pe deplin la o anumita senzatie de corporal.

    pentru textul : long et douloureux de
    __________________________________________________
    03 Iul 2012
  • Aranca

    Mon cher, "Pestele cu Periscop" apartine unei singure insule. "la joie de vivre" se ofera intotdeauna in compensatie...platesti in avans, fii sigur. ceea ce primesti in aceasta viata rezulta din efectul "yin si yang", in mentinerea echilibrului. dincolo de aparente, exista o iconografie a Clipei cu "branhii de aer" sfisiate.

    pentru textul : Peștele cu Periscop de
    __________________________________________________
    11 Iun 2006
  • Virgil nedumeriri

    "s-ar putea pune și întrebarea gravă dacă noi, românii, o ducem azi cu adevărat mai bine decât înainte de 1989." - Hai sa fim seriosi domnule Cristea. Dumneavoastra credeti ca dupa ce cineva citeste aceasta propozitie mai poate privi cu seriozitate textul acesta? "vem voie să vorbim, deși nu ne ia nimeni în seamă." - Cam la fel e 99% din planeta, domnule Cristea. Dumneavoastra pe ce planeta traiti? "Odraslele acestora accelerează mașini străine prin fața liceelor, epatând fetele care capătă, de la vârste fragede, aere și chiar comportări de cocote. " - Ce are asta cu revolutia sau cu situatia politica din Romania, sau cu alegerile? Sau faceti aici magiun si nu m-am prins eu? Adolescentii sint asa cum scrieti aici oriunde. Erau mai bune adunarile UTC si saptaminile de scoala irosite in fiecare toamna la cules de porumb sau scos de sfecla? "toți aceia pe care neputința guvernelor care s-au succedat în cele două decenii i-a produs." - Cred ca de fapt aici se gaseste eroarea dumneavostra fundamentala. Guvernele "produc" doar in comunism, fascism sau eventual in socialism. Multi oameni au ajuns sa cerseasca si datorita alegerilor personale gresite. Sau ati uitat Caritasul (si altele ca el)? Am rezerve fata de afirmatia ca cei care au muncit cinstit 40 de ani ar ajunge acum sa cerseasca in Romania. Mi se pare o fraza bombastica si fara acoperire in realitate. Mai logic ar fi fost sa deplingeti situatia nefericita si nenorocoasa a celor care erau intre 35 si 50 de ani in 1989. Acestia cu siguranta ca nu prea au mai apucat 40 de ani de munca neintrerupta. Dar a fost si un ghinion istoric. La urma urmei daca e sa blamam pe cineva de ce nu am blama pe parintii lor care in anii '40 sau '50 nu au luptat impotriva comunismului cu orice pret. De ce nu consideram ca au fost atunci semanate semintele acestei tragedii istorice? "Românii nu sunt un popor de leneși, dar e necesar să le creezi posibilitatea de a munci cu folos. " - wow!!! Asta chiar suna ca din manualul de socialism. E trecuta vremea aceea domnule Cristea. Daca astepti sa iti CREEZE cineva posibilitatea de a munci e jalnic in 2009. Mai bine v-ati uita la adolescentii care sint in stare sa faca din rahat bici numai ca sa aiba cum sa cistige un ban. Asa functioneaza societatea normala. "Posibilitatea de a munci" este un "drept" doar in comunism. Daca nu ati observat cumva, chestia asta a disparut din Europa. Pardon, poate cu exceptia rep. Moldova si a Belarusului. Pe ele le invidiati? "muntele devenirii noastre" - Ce e chestia asta care imi suna a vers din Labis sau Vadim? "Nu cumva ne găsim în situația țăranului care și-a vândut și ultimul pogon de pământ și, fericit, chefuiește la cârciumă, fără să-i pese că de la anul va face foamea?" - Si cine e vina pentru prostia taranului (roman?) ? Guvernul? Vecinii? Societatea? Dumneavostra, domnule Cristea, sinteti in cautarea unui tap ispasitor pentru prostie sau pentru alegeri personale gresite? "În decembrie 2009, ar fi să vină vorba și despre Ceaușescu, cel executat, pilduitor, la Târgoviște, " - Hai spuneti-ne ceva de Ceausescu. Nu de alta dar s-a cam uitat. Spuneti-ne ceva ca ni s-a facut dor, acum dupa douazeci de ani. Macar scrieti ceva hilar. "Tot atunci ar fi să se facă observația că, la 20 de ani de la instaurarea efectivă a comunismului în România, o continuitate în acțiune căreia-i putem găsi o sută sau o mie de păcate a dat, totuși, roadele pe care le-a dat." - Da, este adevarat. Probabil ca "roadele" cele mai reprezentative sint "omul nou" a carui minte nu s-a curatat de prostie, lene si chiul nici dupa douazeci de ani de "postcomunism". Sau "omul nou" care care inca mai viseaza la aberatiile si promisunile paradisului comunist in timp ce isi vinde colegii, parintii, prietenii, familia, etc la Securitate. Da, bogate roade. Impreuna cu tembelizarea tarii si transformarea ei intr-un lagar de concentrare socialista. Problema este ca tot nu ne-ati spus care e bolovanul asta. Sau e o metafora enigmatica pentru a ne tine in suspans?

    pentru textul : Mitul lui Sisif de
    __________________________________________________
    13 Oct 2009
  • Djamal

    Mulțumesc pentru apreciere , am răspuns fără să observ că mi-ai dat o peniță, am observat mai târziu îți mulțumesc încă o dată.

    pentru textul : Țărână cu miros de lacrimi de
    __________________________________________________
    24 Noi 2006
  • hecatonhir

    construești în acest poem o atmosferă năucitor de liniștită (iartat fie-mi oximoronul). o atmosferă clasică plină de farmec, un analizator poetic atent la stările de grație permițând menținerea cuvintelor în planare, chiar într-un extatic. mi-a plăcut foarte mult extrema sensibilă pe care se mizează și mă pot declara încântat.

    pentru textul : rădăcini de mangrove de
    __________________________________________________
    16 Sep 2006
  • bobadil epistolar

    felicitări djamal și eu mă bucur că încă exiști... uite așa ne împotrivim noi destinului, right?
    el vrea să murim, noi vrem să trăim
    ave

    pentru textul : Poemele lui Djamal Mahmoud de
    __________________________________________________
    14 Apr 2013
  • Sixtus

    Multumesc, din nou, Aranca. Sper ca am scos toate typos. In plus, a pus si sursa de unde am luat fotografia. Toate cele bune

    pentru textul : Wittgenstein și Jocurile de limbaj de
    __________________________________________________
    26 Sep 2007
  • vladimir

    Madim am zis bine acolo cu "pricepe anapoda" si chiar tin sa intelegi corect... in rest am dat destule hinturi in comentariul meu de care poti tine cont, tot spilul e sa te prinzi de ele... oricum e doar o simpla parere si atat... tu stai bine... la mine pe text e 2-0 pentru comentatori :)

    pentru textul : Într-o gară de sticlă de
    __________________________________________________
    24 Feb 2006
  • Ioana Voicila Dobre ok.

    Mă voi mai gândi ce şi unde să mai schimb. Mulţumesc!

    pentru textul : Flacără tremurândă de
    __________________________________________________
    01 Sep 2010
  • cami

    Dorin, zău dacă am înțeles mare lucru...probabil prea sunt adânci cuvintele tale. Mă voi mai gândi la ce spuneai despre cum poți iubi și apoi să rămâi în urmă...oricum, mulțumesc pentru lectură și semn.

    pentru textul : și se scuturau caiși în urma lui de
    __________________________________________________
    08 Iul 2008
  • Virgil

    I uite dom'le la ce se gindeste Alma si Bobadil! Dar chiar ca va si potriviti la idei din astea. De ce nu faceti si un colaj impreuna. Ca vad ca va pricepeti.

    pentru textul : despre falsele principii ale mecanismelor iubirii II de
    __________________________________________________
    02 Sep 2008
  • siana Adina,

    Ma bucura trecerea ta pe aici, te mai astept cu drag pe pagina mea de poeme. Comparatia cu eticheta se refera mai mult la acel sentiment care defineste "sunt aici, dar nu fac parte din tine si totusi inca iti apartin", nu stiu cum sa defindesc intr-un cuvant acea stare, de aceea m-am folosit de aceasta comparatie, un fel de frunza moarta intr-un copac gol. Amical, Siana

    pentru textul : abuz emoțional de
    __________________________________________________
    23 Apr 2009
  • solomon

    adrian, asteptam volumul asta. ma bucur ca se intampla. imi place si titlul si grafica copertei. iti tin pumnii si cat mai multi cititori!

    pentru textul : Un an + pe Hermeneia de
    __________________________________________________
    06 Iun 2007
  • Crin hm

    Am mai intalnit ideea, si si atunci mi-a placut mult. Diferenta era ca in loc de el era o ea.. care se tinea papadie folosind-o pe post de balon/parasuta zburand, dar cred ca asa se intampla, femeile zboara si barbatii cuceresc. :) Imi plac lucrarile tale, am trecut si pe la celelalte. Si mai trec. :)

    pentru textul : snapshot de
    __________________________________________________
    12 Iun 2009
  • Virgil

    domnule Cristian, nu e nevoie sa vorbiti cu mine la plural. va sint junior cu destul de multi ani. asa ca nu este cazul. incep cu sfirsitul si va multumesc pentru cuvinte. nu stiu de ce dar simt ca sint sincere. si desi nu cred ca sint nici pe departe ceea ce credeti despre mine sau despre hermeneia, va multumesc ca vorbiti asa. In ce priveste "regulamentul", sint de acord cu dumneavoastra, si eu am avut o retinere cind am formulat acolo acele rinduri. si mie mi s-au parut relativ sforaitoare. dar era un text "de bucatarie", un text "explicativ" al regulilor. Orice recomandare din partea dumnezvoasta ar fi bine primita. Am rezerve chiar si fata de distinctia "novice", "autor", "maestru" dar n-am gasit alta solutie. pe de alta parte ar exista optiunea sa le desfiintez in totalitate, idee care ar rezona cu principiul initial al Hermeneia cum ca pe hermeneia nu exista elitismul autorilor ci al textelor. Pe de alta parte sint toti "autori", in sensul de scriitori? si daca nu sint, sa resping din capul locului candidatura "novicilor"? Si asa sint oameni care depun cerere de inscriere si Consiliul Hermeneia ii respinge. Sa nu mai acceptam "novici" de loc? Cum vor fi incurajati sa evolueze cei care deocamdata sint doar "novice" daca i-am accepta ca "autori" de la inceput? Iata citeva din intrebarile cu care ma framint si ne framintam pe hermeneia. Sint de acord cu dumneavoastra ca orice scriitor are o evolutie imprevizibila dar in acelasi timp imi este greu sa cred ca cineva care a ajuns la o anumita exigenta artistica sa decada in gafe de proportii. Altfel spus, in acceptiunea mea (si a consiliului Hermeneia) prapastia intre novice si autor e destul de mare si clara incit sa nu se poata trece "din greseala". Despre raspunsul dumneavostra, in primul rind imi cer scuze pentru tonul meu de la inceput (nu e neaparat scuzabil dar uneori obosesc sa tot fac ordine pe hermeneia si ma mai infierbint). Ma bucura comentariul dumneavoastra si il vad ca o prelungire a textului. Continui insa sa cred ca daca exista (macar) un element pozitiv in aceasta punere a problemei cu "GENERATIA EXPIRATA" e tocmai faptul ca a fost pusa. La urma urmei cred ca e catalizatorul unei discutii nationale intr-o tara debusolata etic dupa atitia ani de dictaturi de toate felurile. Pe de alta parte cred ca si acest gen de exprimare a "votarii publice" e un exercitiu folositor pentru unui popor care nu are traditia "juriului" si nici sentimentul ca opinia lui conteaza. Sint de acord cu dumneavoasta ca asa ceva poate suna foarte populist si poate fi manipulat intr-un fel de "la Terreur" si ca nu e nici pe departe drept si ca lama guilottinei e mult prea bruta decit a bisturiului sau decit laserul pe care il invocati. Dar, personal cred ca pe noi romanii ne-a caracterizat mai degraba acceptarea musamalizarii si inclusivitatea promiscua decit curajul adevarului sau (si mai rar) demnitatea reconcilierii. Niciodata mizeria maturata sub pres nu va aduce nimic bun decit si mai multa mizerie, si mai multa neglijenta. Stiti, cind eram adolescent am trait in comunism, si nu am sa uit o vorba a unui profesor de literatura si limba romana care ne spunea ca "poetul este glasul si constiinta cetatii". M-au urmarit mereu acele cuvinte. Astazi cred ca daca poetul roman ar fi (sau ar fi fost) "glasul si constiinta cetatii" am trai intr-o altfel de Romanie. (sau ma rog, cei care traiesc in ea).

    pentru textul : cum expiră o generație de
    __________________________________________________
    22 Apr 2007
  • lucian

    a! uite-o aici! dar rămân cu aceași nelămurire a "ca o-urilor". poemul are o nuanță apătoasă, dacă pot spune astfel, prin folosirea termenilor "licărire/de apă", "flacără lichidă", "formă amfibie"..., dar își pierde această atitudine prin comparații uscate, ca acele cărți arzând sau personalizarea pădurii care gândește. nu mai înțeleg, în acest context, rostul Bibliei și titlul. cu aleasă stimă și prețuire, mircea nincu.

    pentru textul : cuvânt impropriu de
    __________________________________________________
    12 Aug 2007
  • Oriana

    Spre deosebire de antecomentatorii mei, eu găsesc că poezia se manifestă exact în afara versurilor remarcate de ei, pentru că în acel spațiu exterior se decantează sensibilitatea liricii feminine de mult abuzata imagine a vinovăției exclusiv feminine vis-a-vis de păcatul originar. Adevărat spune Adriana în versurile "noi semănam tot mai mult cu niște batiste albe" subliniind că această schismă nu pare să se repare ci doar se adâncește. De aceea nu îmi par accidentale versurile "ne așezăm uneori pe aceeași bornă a întâmplării/ arătând mereu/ un cer improbabil" Am descoperit o rezonanță familiară în aceste versuri. Și dacă vreți, asta este exact ce se întâmplă când o poezie este citită de un public heterogen. Bun, o să spuneți că până aici am fost subiectivă. Adevărat. Hai să ne uităm puțin la tehnica versificației unde am de criticat trei aspecte: punctele de suspensie inutile din primul vers, această superfluă colapsare "ca-ntr-o" din penultimul vers ce probabil reflectă felul în care autoarea își recită versurile sieși, și o repetiție în poeziile sale a formulei de exprimare "cum" înlocuind "precum", "asemenea", "ca o", "ca un", etc Mă refer la versul "cum oasele unor hulubi înghețați" Pe partea pozitivă a balanței, stă concluzia finală, un enunț filozofic de profundis, tentativă de haiku revelator (nu ma refer la număr de silabe și distribuție a versurilor în terțină ci la densitate/concizie, mesaj și metaforă), tehnică de oarecare popularitate în poezia actuală, "ne salvează înecul în somn/ ca-ntr-o moarte/ cu nuferi." Să nu ne arătăm blazați numai pentru că l-am citit pe Dostoievski și nimic nu se poate ridica la nivelul respectiv... Poezia nu se judecă cu dispreț și neîncredere, ce crimă perfectă. Poeziei i se oferă șansa de a fi cuprinsă, asimilată, rezonată. Ceea ce rămâne în urma poeziei adevărate nu este destrămare "la o simplă atingere/ cum oasele unor hulubi înghețați" ci libertatea aposteriori sentinței la estetic, pentru că iată, îmi permit să îl citez pe Dostoievski, "frumusețea va salva lumea"

    pentru textul : poveste cu nuferi de
    __________________________________________________
    09 Feb 2008
  • hopernicus din textele necesare

    Citit cu aceeași plăcere și încântat să observ demarcația între epic și liric explicitată în textul dumneavoastră cu referire la Groapa. Oare există azi cineva care să scrie proză cu aceeași poetică îndemânare ca cea dovedită de Eugen Barbu pe marginea unei astfel de realități, nicidecum rafinată? Cu stimă

    pentru textul : Eugen Barbu - Tezism și literatură, 2 de
    __________________________________________________
    19 Oct 2009
  • Virgil

    va multumesc pentru feedback sinteti darnice cu cuvintele de apreciere intr-o zi tot ajung eu la Florenta

    pentru textul : palmele bătrînului de
    __________________________________________________
    23 Ian 2006
  • nicodem bun

    bun, a fost opinia mea. cel puţin corectează la "garduri eletrice", şi nu sînt sigur la suflete. se vor eclectice sau electrice? mi se pare un text sub nivelul tău.

    pentru textul : electric - poeme de iarnă de
    __________________________________________________
    19 Noi 2012
  • yester Well,

    Well, cineva trebuia să evidențieze un astfel de dirty dancer personaj. Și why not me? Mulțumesc, Virgil! Ce este nasol aici e doar că nu vreau să fac carieră, nici acum nici ayer nu mi-am dorit.

    pentru textul : baobabul de
    __________________________________________________
    30 Ian 2012
  • Sancho Panza re:

    domnule profesor, ma voi stradui sa o merit, atunci. :) chiar ma intrebam ce s-a intamplat cu eseul...astept sa vad schimbarea. Emanuel, multumesc, ma bucur de citire si re-citire.

    pentru textul : purgatoriu de
    __________________________________________________
    31 Oct 2009
  • Madalina Cauneac facem si noi ce putem.

    facem si noi ce putem. pustiul e un mic bolovan format de viata si sistemul universitar, asa ca mine:)), poate de asta nu se simte ca fiind foarte masculin- sa presupunem ca are un caracter androgin, iar individa, inca nu m-am decis asupra ei- sa fie nebuna sau profeta sau iubita ingenua sau undeva pe acolo. oricum, finalul e putin expediat, deja ma lungeam si nu vreau sa scriu un roman, sau poate ca o sa scriu, dar nu ma avant cu promisiunile.

    pentru textul : un cartuș și o nebună de
    __________________________________________________
    19 Ian 2013
  • Younger Sister Adriana,

    Adriana,
    Prezența ta face pentru mine mai mult decât penița :). Eu îți mulțumesc pentru frumosul dar de lumină. Te mai aștept cu mult drag.

    pentru textul : vis a vis de
    __________________________________________________
    18 Iul 2012
  • a.a.a. - asonanţă -

    Ştiu ce înseamnă tom. Nu, am vrut "ton". Şi aşa rimează - "ton - om" e o asonanţă, iar asonanţa e o rimă acceptată.

    Voi corecta typo-ul.

    pentru textul : Rânduri bacoviene de
    __________________________________________________
    30 Noi 2012
  • dan petrut camui "e-o pace neprefăcută între

    "e-o pace neprefăcută între mine şi...."

    imi place foarte mult versul asta si nu vreau sa-ti spun despre cite conexiuni am facut !
    cred ca este si foarte greu de pastrat !

    pentru textul : urme de
    __________________________________________________
    26 Aug 2013
  • Lentib francisc

    Forma propusă de tine poemului m-a stimulat și iată că vin cu o variantă. Îți mulțumesc

    pentru textul : zilele/cuie și fachirul din noi de
    __________________________________________________
    26 Sep 2009

Pagini